En man som sänder live ett evenemang. Han sitter vid ett bord med datorer och annan teknik framför sig.

Mät och utveckla digitalt kunnande inom förbunden

30.05.2022 kl. 15:12
ARTIKEL. Hur mäter man digitalt kunnande och utvecklar digitala kunskaper inom förbunden? Ni kan börja genom att använda något av de verktyg som här presenteras.
Text: Maj Ilola
Foto: Joanna Lindén-Montes
 

På seminariet Förbundens roll i en digital värld i maj fick vi höra resultat från projektet Digistöd och kampanjen DigiDu som Förbundsarenen drivit 2021-2022. På seminariet presenterades också Digikompassen, som är Finlands färdplan för att nå EU:s gemensamma mål för digitalisering i Europa. Dessutom diskuterades hur förbunden kan mäta och utveckla sina digitala kunskaper. I den här artikeln presenteras några verktyg som kan vara till hjälp när man vill diskutera digitalisering inom förbunden.

Vad är digitalisering?

Digitalisering innebär förnyande och utvecklande av verksamheten med hjälp av teknologin. Digitaliseringen kräver kunskap och börjar från människan som utvecklar verksamheten. Digitaliseringen och det kunnande som den kräver är väldigt centralt i dagens arbetsliv. Digitalisering handlar också om förändring av organisationskulturen, livslångt lärande och långsiktig kunskapsutveckling. Nyckeln till vårt digitala kunnande finns i diskussion.

Hur ser förbundens digitala kunskaper ut?

Järjestödigi-utredning utreder årligen de finländska föreningarnas digikunskaper. Utredningen gjordes av Vitec Avoine Oy, TIEKE ry och Viestintä-Piritta Oy. Den senaste utredningen är från 2020. Cirka 500 svarade på utredningen varav 150 var förbund och centralorganisationer och resten regionala och lokala föreningar.

I utredningen kom bland annat följande siffror fram:

  • 41 procent av förbunden har kunskap i att ordna webbinarier och 69 procent har kunskap i att ordna distansmöten. 76 procent av förbunden har möjliggjort distansdeltagande i evenemang, 89 procent använder sociala medier i marknadsföringen av evenemang och 86 procent tar emot anmälningar till evenemang på nätet.
  • 61 procent av alla föreningar har förbättrat webbtillgängligheten på sin webbplats och 37 procent har uppmärksammat tillgänglighet i sitt innehåll på sociala medier.
  • 70 procent av alla föreningar har ett digitalt medlemsregister och 80 procent har en webbplats.
  • 26 procent av alla föreningar erbjuder digistöd. Av de lokala och regionala föreningarna erbjöd en tredjedel digistöd och av de nationella föreningarna erbjöd en fjärdedel digistöd.
  • 41 procent av förbunden har en kommunikationsstrategi. 74 procent alla föreningar har inte en digitaliseringsstrategi. Bara fem procent av föreningarna har en och 14 procent planerar eller överväger att skriva en.

Vilka digitala kunskaper behöver vi inom vårt förbund?

Enligt Anders Skov från Center for Digital Dannelse är digitalt kunnande en kombination av kunskap, färdigheter och attityder relaterade till användningen av teknik i utförandet av uppgifter, i problemlösning, i kommunikation, i datahantering, i samarbete samt i skapandet och delandet av innehåll på ett effektivt, sakligt, säkert, kritiskt, kreativt, självständigt och etiskt sätt.

Bild: Finansministeriet

Ett bra sätt att utvärdera och utveckla det digitala kunnandet är att föra en diskussion inom förbundet och fråga de följande frågorna:

  • Hur påverkar digitaliseringen vår verksamhet?
  • Arbetar vi med kärnarbete eller ska vi utveckla nya tjänster?
  • Vilka kompetenser och på vilken nivå behöver var och en av oss? Räcker grundläggande färdigheter eller behövs specialkunnande? Nu och i framtiden
  • Vad är vi bra på tillsammans? Var saknar vi kompetens?
  • Hur reagerar vi på saknande kompetens?
  • Vad gör vi just nu? Vad på långt sikt?

(EU:s DigComp-projekt)

Hur mäter och utvecklar vi våra digitala kunskaper?

Det finns en del verktyg för att mäta det digitala kunnandet och för att föra en diskussion inom organisationen för att kunna utreda vilka digitala kunskaper som borde utvecklas.

Digital Competence Wheel är ett danskt kartläggningsverktyg som ger en inblick i vilka digitala kunskaper som finns och hur man kan utveckla dom. Verktyget är gratis och alla inom organisationen kan börja med att svara på frågorna i kartläggningen för att kunna mäta sitt eget digitala kunnande.

MyDigiSkills är ett annat liknande verktyg som mäter digitalt kunnande på alla DigComps 5 delområden. DigComp är ett digitalt kompetensramverk för europeiska medborgare utvecklat av EU.

Efter att alla i personalen utvärderat och mätt sin digitala kunskap kan man ha en diskussion för att utvärdera vilket digitalt kunnande som finns inom organisationen. Som hjälp för detta finns det Digiträningskort, som är ett antal kort med frågor relaterade till digitaliseringen. Digiträningskorten hjälper att inleda en diskussion om digitaliseringens påverkan och digitalt kunnande inom organisationen. Välj de frågor som är viktiga för just din organisation och lägg till egna frågor vid behov. Skriv ner svaren, som kan fungera som botten för t.ex. en digitaliseringsstrategi.

Länkar

 Järjestödigi-utredningen

 Digitalisaation vaatima osaaminen, Finansministeriet

 Digital Competence Wheel

 MyDigiSkills

 Digiträningskorten

Läs mer

Artikel: Väss din digitala kompetens

Artikel: Digital delaktighet

Artikel: Tillgänliga webbsidor fungerar bättre för alla

90651_t.jpg

Paketering och inspiration av ivriga studerande

INGÅNGEN. Tänk dig att du listar en massa utmaningar och ett gäng engagerade högskolestuderande tar sig an dessa utmaningar för att presentera lösningar. Det här fick Förbundsarenan i våras i ett samarbete med Handelshögskolan vid Aaltouniversitetet. Resultatet var konkreta förslag, arbetsglädje, inspiration och öppna dörrar.Läs mera »
12.08.2024 kl. 09:25
90564_t.jpg

Tips för ett mer engagerat civilsamhälle

ARTIKEL. Hur ser framtidens engagemang ut? Hur kommer medlemskap att se ut och hur kan förbund och föreningar engagera nya medlemmar? Engagerade studerande lyfter fram hur vi gör människor delaktiga. Läs mera »
30.07.2024 kl. 10:29
90563_t.jpg

Utmaningen att rekrytera till civilsamhället

ARTIKEL. Att hitta rätt personer för civilsamhällets både breda och växlande uppgifter kan vara utmanande. Aalto-studerande hur under våren jobbat med frågan och lyfter fram idéer och förslag för smidiga rekryteringsprocesser.Läs mera »
30.07.2024 kl. 10:10
89244_t.jpg

Att lyfta varandra till framgångar?

BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.Läs mera »
04.03.2024 kl. 15:39
84925_t.jpg

6 tips för att dra in pengar till verksamheten

ARTIKEL. Finns det enkla sätt att få in pengar till förbunds verksamheter? Svaret är troligen nej. Enkelt är det inte, men det kan vara roligt och givande att testa nya sätt att finansiera verksamheten. Ta del av konkreta tips på pengainsamling. Läs mera »
31.01.2023 kl. 15:36
82367_t.jpg

Evenemang för alla

ARTIKEL. Visst vill vi ordna tillgängliga evenemang där alla känner sig välkomna. Men hur gör man det i praktiken? Vi har samlat konkreta tips och verktyg för hur ditt förbund ordnar tillgängliga evenemang.Läs mera »
30.05.2022 kl. 12:37
80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
79655_t.jpg

Digital delaktighet

ARTIKEL. Har du en person i din närkrets som inte ännu är delaktig i det digitala? Eller kanske du känner någon som skulle ha nytta av att lära sig mer om det digitala? Ta del av tips kring hur du och ditt förbund kan stöda digital delaktighet i samhället.Läs mera »
08.11.2021 kl. 16:41