Kampanjen Engagera nådde över 100000 personer

NYHET. Under våren 2025 koordinerade Förbundsarenan en synlighetskampanj kring engagemang för att visa på olika sätt att engagera sig. 26 organisationer deltog i kampanjen och tillsammans lyfte vi temat mycket brett med stor synlighet som resultat.

Med kampanjen ville Förbundsarenan tillsammans med intresserade förbund synliggöra engagemangets betydelse för civilsamhället och Finland och visa att det finns många olika sätt för människor att engagera sig i civilsamhället.

– Ett av de finaste resultaten av kampanjen är att ett av våra medlemsförbund berättade att de blev kontaktade av en människa som ville bli volontär, efter att organisationen gjort inlägg på sociala medier inom kampanjen. Det är precis det vi ville uppnå, att människor hittar sätt att engagera sig, säger Robban Nilsson, projektledare på Förbundsarenan och den som koordinerade kampanjen.

– Den här typen av kampanjlösning kring ett visst tema är ett sätt som vi arbetar på för att stöda medlemsförbunden. Det är kostnads- och resurseffektivt att synliggöra gemensamma utmaningar på detta vis. Genom en gemensam kommunikationsplan med tidpunkter för gemensamma lyft får vi en högre synlighet och genomslagskraft än om var och en själv ska arbeta för att synliggöra aktuell utmaning. Delningskulturen och att ge varandra draghjälp har definitivt visat sig vara bra och ge synlighet.

– Med Engagera-kampanjen fick vi en bredare synlighet än med Framtidsgåvan. Framförallt kan sägas att de förbund som deltog var mycket aktiva. Jag är både stolt och glad över de fina resultaten, säger Robban Nilsson, och riktar ett stort tack till alla som på olika sätt bidrog till kampanjens fina resultat.

I september kommer en uppföljning kring temat testamentgivande, då Förbundsarenan tillsammans med sina medlemsförbund under tiden 8-14 september kommer att synliggöra testamentgivande som ett sätt att stöda civilsamhället.

Rapport: Engagemangskampanjen 2025

Läs mer om kampanjen.