Rent mjöl i påsen

18.01.2018 kl. 11:13
PÅ BORDET: Konsumentarbetet är i allra högsta grad intressebevakning för de finlandssvenska matproducenterna, skriver Mia Wikström, informatör på böndernas intresseorganisation SLC, efter att nyligen blivit tvungen att igen fundera vad hon egentligen gör i sitt arbete.

Text: Mia Wikström

På de medlemsträffar som går under namnet Oss bönder emellan, blev jag i januari ombedd att berätta för våra lantbrukare om vad informatören på SLC (Svenska lantbruksproducenternas centralförbund) jobbar med. Ja, vad jobbar jag egentligen med? Och hur ska jag summera mitt arbete i ett anförande på några minuter? Det är sunt att ibland stanna upp och med utomstående ögon reflektera över sitt eget jobb.

På SLC är vårt huvuduppdrag att bevaka de finlandssvenska jord- och skogsbrukarnas intressen. Här jobbar vi särskilt gentemot beslutsfattare – både riksdag och regering – myndigheter, marknad och olika marknadsaktörer samt handel. Sedan några år tillbaka har arbetet gentemot konsumenterna fått en avsevärt större betydelse i organisation, både på medlemmarnas och på de förtroendevaldas önskemål. Konsumentarbetet är i allra högsta grad intressebevakning för de finlandssvenska matproducenterna.

För några år sedan myntade vi uttrycket ”bakom varje måltid finns åtminstone en bonde”. Det är en bra påminnelse om att maten inte bara kommer till butikshyllan eller restaurangen av sig själv utan har en längre historia – ett ursprung som faktiskt kan spåras tillbaka till åkerkanten och ladugården. Att den finländska maten dessutom är bland den renaste, tryggaste och mest hållbara i Europa och världen måste vi även lyckas kommunicera ut till de finländska konsumenterna. 

Det är skillnad på mat och mat, och hur maten har producerats. När de finländska bönderna kämpar med svag lönsamhet, svag förhandlingsposition, eländigt väder och för att helt enkelt överleva, kommer konsumenternas uppskattning av den finländska maten och konkreta val vid butikshyllan att spela en mycket stor roll. Samtidigt bör även bönderna, tillsammans med industrin och handeln, vara lyhörda för vad konsumenterna vill äta eftersom jordbrukets lönsamhet även har sin grund i utbud och efterfrågan.

Det är rätt naturligt att organisationens konsumentarbete till stora delar vilar på informatörens axlar. Att försöka nå ut till konsumenter är i högsta grad ett kommunikativt arbete. Det gör vi på SLC genom att ta fram och förmedla intressanta fakta om den finländska matproduktionen, bland annat via olika kampanjer och sociala medier. Ni vet, allt det här med att finländska grisar har knorr, vi har nolltolerans mot salmonella, vi har strikta regler för hur produktionsdjur får medicineras och hur växtskyddsmedel får användas. Vi har valt att imagen för den finländska matproduktionen och bonden ska utgå från fakta och skapa förtroende för att den finländska bonden har rent mjöl i påsen.

Det är mitt uppdrag i ett nötskal – ett uppdrag som jag med stolthet gör på uppdrag av världens bästa matproducenter.

Mia Wikström är informatör på SLC, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund.

64363_t.jpg

Landskapsreformen och räddningsväsendet

PÅ BORDET. Landskapsreformen betyder stora förändringar även för räddningsväsendet. Finlands svenska brand- och räddningsförbund försöker se möjligheter i förändringarna, som inte borde märkas för invånarna, skriver Roger Roos.Läs mera »
07.06.2018 kl. 07:30
63913_t.jpg

Hemska hemsidor och motiverade människor

PÅ BORDET. Som praktikant har jag har hunnit se en hel del av denna mosaik vi kallar Svenskfinland och förbundsvärlden. Förbunden gör ett fantastiskt jobb med de resurser de har, men det finns saker att förbättra. Läs mera »
09.05.2018 kl. 13:30
63301_t.jpg

Förändringens vindar blåser friskt

PÅ BORDET. Finlands Svenska Idrott har flyttat till nyrenoverade utrymmen och samtidigt flyttat ihop med över 50 andra idrottsorganisationer. Jeanette Harf skriver om oro inför förändringar.Läs mera »
04.04.2018 kl. 14:34
62752_t.jpg

Gemenskap via föreningslivet

PÅ BORDET. Också Ekonomföreningen Niord funderar över sjunkande medlemsantal. Verksamhetsledare Catarina Söderström reflekterar över orsakerna.Läs mera »
06.03.2018 kl. 12:59
62371_t.jpg

Folkdräkter, förskolor och festförberedelser

PÅ BORDET. År 2018 har börjat med buller och bång på Brage. Ringlekar med förskolebarn, seminarium kring folkdräkter och strategiarbete - verksamhetsledare Karin Pedersen trivs i Bragehemmet.Läs mera »
13.02.2018 kl. 09:56
61436_t.jpg

Alla har rätt till ett värdigt liv

PÅ BORDET. I skrivande stund väntar jag på besked från utrikesministeriet för finansieringen av utvecklingssamarbetet för nästa år, skriver Jani Edström, ordförande för Frikyrklig samverkan FS.Läs mera »
05.12.2017 kl. 09:27
61240_t.jpg

Att jobba med det man brinner för utan att brinna upp

PÅ BORDET: Att få jobba inom tredje sektorn är ett privilegium. Kanske inte med tanke på lönen, men visst är det fint att få jobba med det man brinner för, skriver Matilda Hemnell.Läs mera »
23.11.2017 kl. 11:11
61108_t.jpg

Papper och arbetsglädje

PÅ BORDET: Arbetet som verksamhetsledare består av mycket administrativt arbete, men det är inte byråkratin som gör jobbet givande utan annat, skriver Ann-Katrin Finell, verksamhetsledare på Nylands hantverk.Läs mera »
15.11.2017 kl. 15:46