Digitala verktyg ger nya möjligheter

05.10.2021 kl. 08:30
PÅ BORDET. Då vissa svänger sig med de nya digitala verktygen med vänster hand känns det för andra som ett stort svart hål man förväntas hoppa in i. Ira Vaskola skriver om hur de på Tekniska Föreningen i Finland tänker kring inkluderande verksamhet efter pandemin.

Text: Ira Vaskola

Inom Tekniska Föreningen i Finland, TFiF är en viktig del av verksamheten våra evenemang. Dessa produceras i samarbete mellan frivilligkrafter inom medlemskåren och kansliet. Precis som för alla, såväl privat som på det professionella planet, medförde pandemin att vi alla raskt tog ett jättekliv in i den digitala världen. Verktygen fanns där men var inte kanske i bruk hos alla på det sätt de nu används då vi nu håller virtuella möten och lyssnar på webbinarier som vardagsmat.

Hur går vi vidare efter tiden med restriktioner och rekommendationer? Vad ställer det för krav på arrangörer och deltagare? Vi tävlar om människors tid. Det gäller att överskrida intressetröskeln för att få människor att delta. Att göra det enkelt att delta. Vi överöses med information och ibland kan det vara ganska utmanande att hinna ta in allt.

De digitala verktygen erbjuder också fantastiska möjligheter. Vi har inom TFiF hört bland annat att de digitala verktygen ”gjort avstånden mindre inom medlemskåren” och att ”det har varit roligt att nätverka med personer som man kanske annars aldrig skulle möta”. Man har möjlighet att lyssna på föreläsningar och även enligt egen tidtabell lyssna på inspelade föreläsningar, som man inte annars skulle hinna delta i med fysisk närvaro. Det går att arrangera hybridmöten och satellitmöten.

Som förening kan vi erbjuda tjänster för våra medlemmar på ett helt nytt sätt som täcker hela Finland – ja inte bara Finland utan även våra medlemmar runtom i världen. Vi har ännu inte sett vilka alla möjligheter dessa verktyg ger oss – endast fantasin och våra vanor är det som sätter gränser.

Ett ledord inom föreningen är inkluderande. Samtidigt som vi jobbar hårt med att utveckla verksamheten med hjälp av digitala verktyg till allt mera användarvänliga i en allt snabbare takt måste vi även komma ihåg att hålla med alla under resan. Då en svänger sig med program och digitala verktyg med vänster hand kan det för en annan kännas som ett svart hål som man ska hoppa i och hoppas att allt går bra.

Den digitala världen är som ett främmande språk – svårt att förstå. Då yngre och kommande generationerna i arbetslivet inte kan tänka sig en värld utan dessa verktyg, har lite äldre inom arbetslivet kanske vissa utmaningar att hänga med i galoppen, men har oftast tillgång till stöd med tekniken. Sedan finns generationen som inte är van att susa omkring i cyberrymden dagligen. Många jobbar duktigt på där men vissa faller ohjälpligt av kärran. Hur kan vi fylla igen de svarta hålen för dem? Vi får inte glömma dessa, vi måste kunna försöka sänka trösklarna här också. Har du själv frågat en äldre släkting eller anhörig hur de klarar sig med tekniken? Kanske det kan vara bra att göra det ibland.

Och framtiden? Här blir det efter pandemin allt viktigare att behärska den teknik som står till buds för nu är såväl de virtuella träffarna som hybridtillställningarna här för att stanna. Och då gäller det att hålla sig uppdaterad såväl vad gäller kännedom om verktygen som programvaran. Samt med etiketten för digitalt umgänge.

Ira Vaskola jobbar som organisationsassistent på Tekniska Föreningen i Finland, TFiF med ansvar för evenemang och medlemstidning och hon jobbar även med medlemsservice.

Läs också

 På bordet: Namnbyte för att professionalisera verksamheten av Ida Boucht

 På bordet: Det gäller vår framtid, av Christel Björkstrand

80634_t.jpg

En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:01
80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11