Text: Karen Lindholm
Frida Sigfrids, ordförande för Svensk Ungdom, och Filip Nyman, ordförande för Finlands Svenska Scouter, berättade på nätverksträffen för förbundsordföranden i mars om vad de gör för att öka engagemang bland sina medlemmar och hur tänker och gör när det gäller att rekrytera nya medlemmar.
Vi måste finnas där vår målgrupp finns.
Det kan vara utmanande att hålla kvar aktiva medlemmar. Eftersom SU:s och scouternas målgrupper är barn och ungdomar möter Frida och Filip liknande utmaningar. Bland annat ser både Frida och Filip att andra hobbyn konkurrerar om ungdomarnas tid. Många flyttar till annan ort till exempel när de ska börja studera. Därför är det viktigt att fundera på olika sätt man kan hålla kvar sina medlemmar i verksamheten.
Frida Sigfrids, ordförande för Svensk Ungdom
- Vi måste finnas där vår målgrupp finns, säger Frida.
Hon åker runt till olika kommuner och träffar föreningsmedlemmar och viktiga personer inom föreningen. Det är mera givande och roligt att träffas i verkligheten än på distans. Att ses fysiskt både engagerar och motiverar medlemmar till att fortsättningsvis hållas aktiva inom föreningen.
Filip Nyman, ordförande för Finlands Svenska Scouter
Filip berättar att större evenemang som till exempel stora läger leder till större engagemang. Det skapar en snöbollseffekt. Desto mer evenemang man ordnar desto flera medlemmar lockar det till föreningen och gamla medlemmar hålls aktiva.
- Vi ser tydligt att om det i en lokal scoutkår finns ett gäng engagerade ledare, så mår scoutkåren bra och har fler och fler kommer med och blir engagerade. På motsvarande sätt märker vi att om nivån på engagemanget är låg så blir ledarna ganska snart en bristvara, och utan tillväxt dör föreningen, säger Filip.
För att stöda tillväxten brukar scouterna bland annat ha ringrundor till alla lokala scoutkårer, och det erbjuds också stödmaterial och utbildningar. En ”exitundersökning” där alla som avslutar sitt medlemskap frågas om orsakerna ger också värdefull kunskap som används för att utveckla verksamheten.
Vi erbjuder olika sätt att vara med så att alla intresserade hittar något som passar dem. En del vill vara med och göra mycket, andra vill kanske bara vara med för att stöda.
SU brukar skicka ut anmälningslänk till sina olika utskott i samband med feedbackblanketten efter ett större evenemang. På det sättet når informationen om utskotten ut enkelt till de medlemmar som varit med på evenemanget. Om evenemanget varit roligt och givande är det också mera motiverande att gå med i ett utskott efter det. Det är också lättare för föreningsmedlemmar att på detta sätt hitta olika områden inom föreningen som skulle intressera just dem.
- Vi erbjuder olika sätt att vara med så att alla intresserade hittar något som passar dem. En del vill vara med och göra mycket, andra vill kanske bara vara med för att stöda. Vi brukar också ringa upp alla nya medlemmar för att fråga vad de vill och fundera hur de kan inkluderas, säger Frida.
Det är också viktigt att identifiera sin målgrupp och var den befinner sig. På det sättet kan man vara synlig på relevanta sociala medier. Till exempel om man har en yngre målgrupp så kan det löna sig att satsa mera på Instagram men om målgruppen är äldre så kan man nå bättre ut till dem via Facebook.