Länkar i kedjan

03.05.2022 kl. 10:36
BLOGG. Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det undrar Johanni Larjanko koordinator på Bildningsalliansen.

Text: Johanni Larjanko

Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det beror på vem du frågar. Det finns många som utmanat Facebook, men ingen som ännu lyckats peta ner jätten från tronen. Och så finns det dem som går sina egna vägar.

En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.

LinkedIn har funnits sedan 2003, men alltid i skuggan av sina större syskon. I det här sammanhanget är det värt att nämna att LinkedIn med sina 800 miljoner användare alltså anses vara en liten plattform. Jag registrerade mig där några år efter att jag börjat vara på Facebook, men jag använde inte tjänsten särdeles mycket. Den kändes så tråkig och… ja ful helt enkelt. Där Facebook då kändes fräscht och nytt kändes LinkedIn som en rekryteringstjänst. En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.

 

På senare år har jag minskat mitt facebookande rejält, både privat och i jobbet. Istället har jag flyttat över till just LinkedIn. Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.

Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.

Det har varit något av en uppförsbacke att komma igång. Jag försökte först komma underfund med plattformens struktur genom att se på olika Youtube-videon, gå på några onlineföreläsningar och följa med diskussioner på olika forum. Jag lärde mig att LinkedIn är en kanal som fungerar såväl privat som professionellt. För att få ut det mesta av LinkedIn är det ett par saker du behöver göra. Precis som andra plattformar bygger LinkedIn på interaktion. Om du inte följer någon, och ingen följer dig, är plattformen död. Du behöver vara aktiv, och närvarande. Men där slutar också likheterna med de flesta andra sociala medier.

Det du kommunicerar om har uteslutande med ditt jobb, din bransch eller dina intressen att göra. Ditt nätverk består av branschkollegor och jobbrelationer. Detta leder till ett annat slags beteende. Flödet blir relevant, intressant och ibland lite utmanande. Men innan du kommer dit måste du bygga lite. Jag har pynjat med min profil, valt ut mina intressen, fyllt ut min CV och sett över mina rekommendationer. Det är ett bra ställe för var och en att börja på. Efter det har jag fortsatt med att söka efter kollegor inom den bransch där jag är verksam, och skickar kontakt-förfrågningar.

Det jag gör nu handlar om att söka efter gemenskaper på LinkedIn, grupper eller sidor med ett innehåll som kopplar till mitt jobb och mina intressen. Jag kommenterar, gillar och delar de bästa guldklimparna. Jag skriver lite längre uppdateringar om viktiga saker som händer inom den bransch där jag är aktiv. Jag känner mig lite mer ajour med trender, och jag lär mig nya saker.

När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.

Däremellan försöker jag förstå hur plattformen kan vara till nytta för min organisation. Till sist ett konkret tips som jag tycker illustrerar plattformen ganska bra. När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.

Johanni Larjanko arbetar som kommunikatör vid Bildningsalliansen.

83150_t.jpg

Våra värdefulla tidskrifter

BLOGG. Då man jobbar inom en organisation som ger ut en medlemstidning är Förbundsarenans nyutkomna rapport Tidskriftsbarometern intressant läsning. Ilona Salonen, t.f. verksamhetsledare på Svenska Hörselförbundet, reflekterar över rapportresultatet och tidskrifternas framtid.Läs mera »
07.09.2022 kl. 11:24
82830_t.jpg

Fira Östersjön!

BLOGG. Östersjödagen handlar om att fira vårt alldeles egna hemhav men också ta ansvar för dess framtid. Cecilia Nyman, sakkunnig på Marthaförbundet, ger tips på hur du och din organisation kan delta i evenemanget den 25 augusti.Läs mera »
09.08.2022 kl. 15:15
82563_t.jpg

Nycklarna till digitalisering

BLOGG. Nu tar det ettåriga projektet Digistöd slut och det är dags att blicka både bakåt för att se på de lärdomar projektet har medfört, men mest framåt för att se den framtid som digitaliseringen möjliggör.Läs mera »
20.06.2022 kl. 11:19
82397_t.jpg

Effekter och resultat av ett studiebesök

BLOGG. Nya kontakter, idéer och mycket inspiration i arbetet. Men varför är det så svårt att komma sig iväg? Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring vad ett studiebesök kan leda till, bara man får det gjort. Läs mera »
02.06.2022 kl. 09:30
82378_t.jpg

Praktikperiod har gett inblick i förbundsvärlden

BLOGG. Studier i statskunskap kan kännas lite teoretiska, men en praktikperiod kan komplettera studierna. Efter tre månaders praktik på Förbundsarenan har Karen Lindholm fått en inblick i förbundsvärlden. Läs mera »
31.05.2022 kl. 17:10
82374_t.jpg

Inspiration och goda exempel ger upphov till fler hållbara val

BLOGG. Hållbarhetsveckan är en evenemangsvecka för att synliggöra goda hållbara lösningar. Nora Backlund som leder projketet delar tankar kring hållbarhet och hur ditt förbund kan vara med och bidra under evenemangsveckan.Läs mera »
31.05.2022 kl. 11:31
82049_t.jpg

Att se varandra i ögonen

BLOGG. Den här våren har jag funderat mycket på mätning och utvärdering av resultat inom ideell verksamhet. Att vi måste bli ännu bättre på att påvisa betydelsen av det vi gör inom förbundsvärlden är uppenbart. Men vi måste också stå upp för saker som inte går eller ska mätas. En sådan sak är betydelsen av att träffas, prata och se varandra i ögonen.Läs mera »
04.05.2022 kl. 09:34
81405_t.jpg

Inom FSL-akademin utbildas nästa generation

BLOGG. Från en tanke i bakhuvudet om att engagera sig fackligt till att bli den som är med och startar upp FSL-akademin igen. Ombudsman Jens Mattfolk på Finlands Svenska Lärarförbund FSL skriver om hur FSL jobbar kring att skapa gemenskap och få fler att komma med i verksamheten.Läs mera »
05.04.2022 kl. 10:25