Text: Johanni Larjanko
Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det beror på vem du frågar. Det finns många som utmanat Facebook, men ingen som ännu lyckats peta ner jätten från tronen. Och så finns det dem som går sina egna vägar.
En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.
LinkedIn har funnits sedan 2003, men alltid i skuggan av sina större syskon. I det här sammanhanget är det värt att nämna att LinkedIn med sina 800 miljoner användare alltså anses vara en liten plattform. Jag registrerade mig där några år efter att jag börjat vara på Facebook, men jag använde inte tjänsten särdeles mycket. Den kändes så tråkig och… ja ful helt enkelt. Där Facebook då kändes fräscht och nytt kändes LinkedIn som en rekryteringstjänst. En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.
På senare år har jag minskat mitt facebookande rejält, både privat och i jobbet. Istället har jag flyttat över till just LinkedIn. Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.
Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.
Det har varit något av en uppförsbacke att komma igång. Jag försökte först komma underfund med plattformens struktur genom att se på olika Youtube-videon, gå på några onlineföreläsningar och följa med diskussioner på olika forum. Jag lärde mig att LinkedIn är en kanal som fungerar såväl privat som professionellt. För att få ut det mesta av LinkedIn är det ett par saker du behöver göra. Precis som andra plattformar bygger LinkedIn på interaktion. Om du inte följer någon, och ingen följer dig, är plattformen död. Du behöver vara aktiv, och närvarande. Men där slutar också likheterna med de flesta andra sociala medier.
Det du kommunicerar om har uteslutande med ditt jobb, din bransch eller dina intressen att göra. Ditt nätverk består av branschkollegor och jobbrelationer. Detta leder till ett annat slags beteende. Flödet blir relevant, intressant och ibland lite utmanande. Men innan du kommer dit måste du bygga lite. Jag har pynjat med min profil, valt ut mina intressen, fyllt ut min CV och sett över mina rekommendationer. Det är ett bra ställe för var och en att börja på. Efter det har jag fortsatt med att söka efter kollegor inom den bransch där jag är verksam, och skickar kontakt-förfrågningar.
Det jag gör nu handlar om att söka efter gemenskaper på LinkedIn, grupper eller sidor med ett innehåll som kopplar till mitt jobb och mina intressen. Jag kommenterar, gillar och delar de bästa guldklimparna. Jag skriver lite längre uppdateringar om viktiga saker som händer inom den bransch där jag är aktiv. Jag känner mig lite mer ajour med trender, och jag lär mig nya saker.
När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.
Däremellan försöker jag förstå hur plattformen kan vara till nytta för min organisation. Till sist ett konkret tips som jag tycker illustrerar plattformen ganska bra. När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.
Johanni Larjanko arbetar som kommunikatör vid Bildningsalliansen.