Text: Robert Nilsson
Bild: Joanna Lindén-Montes
Under våren 2025 lanserar Förbundsarenan synlighetskampanjen Engagera! för att lyfta fram civilsamhällets behov av engagemang.
Många organisationer kämpar med att hitta nya engagerade, samtidigt som många ändå ser en stark vilja att bidra. Kampanjen syftar till att bättre förstå engagemang och hitta nya vägar att inspirera fler att delta.
Kan vi lära oss något från ”fundraisingvärlden” och trenderna där då det gäller engagemang? Jag tänker att vi kan det.
Inom fundraising har det länge talats om vikten av att skapa engagerande och personlig kommunikation. Trenden fortsätter att växa 2025. Nyhetsbrev och e-post är fortfarande två av de mest effektiva kanalerna för att nå donatorer – särskilt när dessa är personligt utformade och tydligt kopplade till organisationens vision och mål.
Allt fler donatorer söker aktivt efter organisationer som speglar deras egen värdegrund.
Den här typen av kommunikation kan även tillämpas för att locka nya volontärer eller medlemmar till organisationer. Till exempel kan nyhetsbrev rikta sig till både befintliga och potentiella engagerade, med innehåll som är relevant och inspirerande.
I fundraisingkretsar talas det mycket om att allt fler donatorer aktivt söker efter organisationer som speglar deras egen värdegrund. Så ett sätt för organisationer att tänka då blir ju att ännu tydligare synliggöra organisationens vision och mission.
En undersökning från Institute for Sustainable Philanthropy visar att donatorer som hittar en sådan koppling är mer benägna att ge regelbundet och känner större meningsfullhet i sitt givande. Kan vi använda samma logik för att rekrytera volontärer och medlemmar? Mitt enkla svar är att varför inte?
Innehåll
För att leda potentiella donatorer till organisationer är det viktigt att skapa engagerande och personlig kommunikation. Jag tror att vi kan tänka på samma sätt för att leda potentiella medlemmar och volontärer till oss. En trend för 2025 är alltså fokus på innehåll.
Det handlar givetvis inte bara om att skapa innehåll. Det måste också vara engagerande, personligt och tillgängligt innehåll. Till exempel kan nyhetsbrev användas strategiskt för att nå både befintliga och potentiella medlemmar. Nyhetsbrev med personlig ton och tydligt fokus på organisationens mål är alltså en fundraisingtrend väl värd att fundera kring också för att skaffa nya medlemmar.
Nyhetsbrev och e-post som sätt att kommunicera med medlemmar är knappast en nyhet. Men för år 2025 utmålas just nyhetsbrev och e-post som det bästa sättet att nå människor för att få dem att donera. Kommunikation med en personlig ”touch” och tydlighet kring hur en organisation tillsammans med sina engagerade kan göra en verklig skillnad är i sig en mini-trend.
Om vi sedan också koppar in nästa stora fundraising trend, storytelling, till detta så kan mycket hända.
Storytelling
Storytelling hålls nämligen fortsättningsvis som en trend för 2025. Även här tänker jag alltså att vi kan lära av organisationer som integrerat storytelling med sin fundraising. Berättelser som berör är ett kraftfullt verktyg för att locka donatorer. Så vad om storytelling då används med syftet att locka medlemmar och volontärer?
Organisationer som sysslar med fundraising använder ofta storytelling för att visa hur donationer gör skillnad, vilket väcker känslor av hopp, glädje eller medkänsla. Samma strategi kan kanske användas för att stärka annat engagemang? Varför inte låta volontärer själva berätta om sina erfarenheter? Bloggar, nyhetsbrev och sociala medier kan bli plattformar för dessa berättelser och skapa en personlig koppling till nya engagerade.
Evenemang
Evenemang? Känns inte detta lite 2010? Både och enligt de som tittar på trender.
I höstas satt jag med på ett evenemang i Helsingfors där en organisation berättade hur de gjort för att värva fler medlemmar. De hade börjat med att fråga sina nuvarande medlemmar om medlemskapet. Då fick de reda på att en sak som många önskade var evenemang som var exklusiva för dem. Organisationen skapade då temakvällar. Dessa temakvällar var online-tillfällen där medlemmarna bjöds på föreläsningar kring sådant som hur en viss typ av sjukdom kunde förebyggas, senaste nytt inom vård för en viss typ av sjukdom och så vidare.
Dessa online-evenemang blev mycket populära. Organisationen lyfte in information om detta i sina some-kanaler och nyhetsbrev. Resultaten blev att de fick fler medlemmar och fler regelbundna givare (månadsgivare) på relativt kort tid.
Evenemang, innehåll och storytelling – fundraisingtrender för 2025 som kan fungera även för att locka till annat engagemang än ”bara” donationer.
I Finansieringsfunderingar-bloggen skriver projektledare Robert Nilsson om vad arbetet med olika finansieringskällor för förbunden får honom att fundera på.